Utveckling inom spelbranschen i Sverige

De senaste åren så har det hänt mycket inom den Svenska spelbranschen, utvecklingen har gått framåt på många sätt. Det senaste i raden är att en svensk spellicenser har utfärdats för att staten ska kunna ha bättre koll på aktörer inom casino- och spelbranschen.

Nya förutsättningar på marknaden

Svenska Spel som är den svenska statens spelbolag har även de fått nya förutsättningar då spelmarknaden har sedan årsskiftet förändrats radikalt. Idag så finns det flera aktörer som har sin licens för staten. Dock så är Svenska Spel en stor aktör och har under detta år bevisat vara ett spelbolag som hela tiden verkat för en sundare spelmarknad. Beviset kom då SPER, Spelbranschens riksorganisation genomförde sin Sweden Gambling Awards. Svenska Spel tog hem priset i kategorin hållbarhet vilket innebär att de arbetat med och ökat medvetenheten om riskerna med osunt spelande.

Den Svenska spellicensen

En stor skillnad från tidigare år är den svenska spellicensen som man kan ansöka om som spelbolag. Tidigare så har aktörer använt sig av en spellicens från exempelvis Malta. Då har företagets säte varit tvunget att finnas i det land som man har licensen ifrån. För att idag kunna bedriva någon form av spel med pengar i Sverige idag så har en svensk spellicens tagits fram. För att få licensen och driva casinoverksamhet så måste vissa förändringar göras och krav uppfyllas. Det är den svenska spelinspektionen som avgör vem som får en licens. Det är även där som man ansöker om en licens.

Skillnader i marknadsföring

Även marknadsföring kommer att bli annorlunda. Även om man kan tycka att det är mycket reklam för olika casinon i TV så kommer reglerna att stramas åt ytterligare. Det läggs stora mängder av pengar årligen på olika typer av reklam för olika casinon. Idag så är det staten med spelinspektionen som har kontrollen över vad som det görs reklam för. Det kan mycket väl bli hårdare regler över hur reklam får utformas i framtiden. Något som inte var möjligt tidigare innan den nya spellicensen. Det forskas om både spelande och spelreklam och Per Binde har i över tio år tittat på just detta. Att marknadsföringen kraftigt har stigit är alla överens om.